Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
8. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
8. Tråd i 'En amatørforfatterskole'


Forfattersiden.dk
Forfatter: nhuth
Skrevet: 2013-03-09 13:50:08
Version: 1.38
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 




Kommentarerne til trådene findes under hver enkelt "tråd"

1. Tråd i 'En amatørforfatterskole'    1. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

(Det der hed "En amatørforfatterskole" er omdøbt til "1. tråd i En amatørforfatterskole".)

Hvorfor ikke åbne en "amatørforfatterskole" her på siden? Altså sådan et "forstudie" til de mere kendte "forfatterskoler". Et sted, hvor vi skrivelystne amatører kan stille alle de "dumme" spørgsmål til hinanden først? Og se hvad der kommer? Jeg ser en aktivitet, som mig bekendt ikke er afprøvet endnu. Et sted, der, som forfattersiden, er uafhængig af økonomi og reklameintægter.
(Jeg begriber i øvrigt ikke, hvordan forfattersiden finansieres?) Jeg har aldrig før tilladt mig at spørge til det.
Det er klart nok for mig, at der også skal brød på bordet hos de idealister, der lægger professionelle kræfter ind i at hjælpe os amatører på vej.
Men vi kan vel selv gøre forarbejdet.
Jeg venter spændt på din tilbagemelding. (Også på om dette indlæg er "utidigt)?
Venlig hilsen
Niels-Henrik Uth

2. Tråd i 'En amatørforfatterskole'    2. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Nu prøver jeg at fortsætte med "2. Tråd". Jeg tror, at jeg vil forsøge med "Forfatter-egenskaber"

Der skal muligvis opsættes en fastere struktur og skabes rammer for fleksible rum, så det hele ikke går op i "hat og briller".
Vil det være hensigtsmæssigt at skabe en del andre (6-8-10) tråde med hver sin overskrift?
Fx.: "sproget vi bruger", "budskab", "trivial", "personkarakteristik" osv.?
Men ikke med noget indhold, som varetages bedre på Forfattersiden!
Kan vi dissekere en forfatter? Giver det nogen mening?

Gode sproglige evner? Fortælleglæde? Livserfaring? Gode anlæg (gener/arv)? Opvækst? Uddannelse?
En gang sagde en formningslærer til en opgivende elev: "Alle kan tegne. Tegn 3 timer hver dag i 2-3 år, så skal du bare se"! Gælder det også for skribenter? Eller er det noget vås?

3. Tråd i 'En amatørforfatterskole'  3. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Den 3. Tråd i 'En amatørforfatterskole' skal handle om budskab eller "morale" om man vil

Romanaktuelle Susanne Staun giver i dag i Politiken interwiev til Marie Tetzlaff.
Jeg citerer herfra: ... der er aldrig samfundsdebat i Susanne Stauns bøger".... Og selv siger Susanne: "Man skal være meget forsigtig, for en roman er jo meget følsom over for docerende klodser. Jeg synes fundamentalt, at hvis man har noget at sige om samfundet, skal man skrive en kronik eller et essay".
Her tænker jeg med bekymring på mit senest indsendte manuskriptforslag...(en roman)   Vh.Nhuth


4. Tråd i 'En amatørforfatterskole'   4. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Her interesserer jeg mig for at drøfte tekstens tilblivelses indflydelse på dens forfatter!

Jeg tager udgangspunkt i følgende citat fra H.C. Davidsens interwiev med Bjarne Reuter (fundet på www. Litteratursiden), hvor Reuters roman "Mordet på Leon Culman" drøftes:

"- Min ambition var at skrive en bog om et menneske, der ved, at hans sidste dag er kommet. Vi andre står i den lykkelige situation, at vi ikke ved, hvornår vores sidste dag kommer. Formen thriller kom først i anden række. Den betyder, at man laver en overenskomst med sin læser. En af hovedreglerne i en sådan overenskomst er et plot. Og hvad er et plot? Ja, det er blot et omdrejningspunkt, som læseren ikke må kunne gætte sig til på forhånd. Jeg forsøger at binde begyndelsen og slutningen sammen i en cirkel. Der markeres hvert enkelt kapitel også med et klokkeslæt fra otte om morgenen til midnat, siger Bjarne Reuter.
- Jeg havde det efterhånden som Leon Culman. Det begyndte med, at jeg blev kold om fødderne, følte min røv hang som en kaffepose. Alle de dårligdomme, som min 78-årige roman-person var udstyret med. Jeg fik dem, fortæller Bjarne Reuter smilende om sig selv og sin thriller.
- Jeg blev mere og mere elendig, efterhånden som jeg skrev på bogen. Jeg fik hans angstfornemmelser. Leon Culman krøb bogstavelig taget ind under huden på mig, så jeg følte mig så sløj, at jeg måtte til lægen. Det var frygteligt. Jeg er ikke en hypokonder, men han trængte sig sådan på - fysisk og psykisk. Det er ikke løgn, at jeg følte mig elendig som en 78-årig. Og det er jo mindst 20 år for tidligt. Lægen kunne berolige mig, og jeg har fået varmen tilbage i fødderne, fortæller Bjarne Reuter".

5. Tråd i 'En amatørforfatterskole'  5. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Denne tråd i 'En amatørforfatterskole' handler om plotl
”Plot” som del af, at forfatteren laver en overenskomst med sin læser. En af hovedreglerne i en sådan overenskomst er et plot. Og hvad er et plot? Ja, det er blot et omdrejningspunkt, som læseren ikke må kunne gætte sig til på forhånd. Jeg forsøger at binde begyndelsen og slutningen sammen i en cirkel. Der markeres hvert enkelt kapitel også med et klokkeslæt fra otte om morgenen til midnat, siger Bjarne Reuter i en artikel, som er en er en redigeret udgave af et interview, der har været bragt i Flensborg Avis.

6. Tråd i 'En amatørforfatterskole'   6. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Denne tråd i 'En amatørforfatterskole' handler om intrigen Eller intrigerne i romanen
Jeg fremhæver romanen, fordi det er i den, at vi oftest bruger begrebet (Folkeviser og lyrik må andre tage sig af).
Faktisk kan jeg ikke komme i tanker om en roman uden intrige?
Intrigen kan starte i det små om hvor vidt toiletbrættet skal slås op eller ned. Og vokse gennem romanen for at blive anledning til mord! Intrigen må i hvert fald aldrig bare ”løbe ud i sandet”.
Jeg forventer ikke, at nogen af læsere af ”tråden” her har skabt intriger i virkeligheden - og da slet ikke med den hensigt at kunne beskrive intrigen i en roman. Så vi er henvist til andres erfaringer”¦

7. Tråd i 'En amatørforfatterskole'   7. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Status.
Tålmodige læsere, eftertænksomme læsere og kommenterende læsere:
Skal dette sideskud på Forfattersiden bestå eller skæres af? Vi er sammen kommet ind i en rodebutik eller brokkasse (alt efter temperament). OK, det er er berigende for mit eget kommunikationsbehov. Men det er lo ikke det der er formålet.
Vi skulle gerne sammen gerne kunne give andre forfatterspirer lidt værktøj i hænderne.
Jeg vil ikke opregne, hvilke discipliner, som vi har haft "på banen". Der findes så uendeligt mange flere. Lige nu tænker jeg fx på forfatterens omgivelser i "skriveøjeblikket".
Hvor? På en eksotisk, varm stillehavsø? På et luksusliner? I en kold taglejlighed i Ålborg?
Sulten eller mæt?
Jeg bruger ikke knapper med "like" eller "do'nt like" her på siden.
Men siden kan sygne hen. Og formuldes. Og give næring til de der suger til sig.
Eller "siden" kan genoplives eller holdes i kunstig coma.


8. Tråd i 'En amatørforfatterskole'  8. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Jeg forsøger her at sammenfatte oplæg for de første 11 "tråde".


9.  tråd i "En amatørforfatterskole"  9. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Talent? Arv? Miljø?

Når man (jeg) vil lægge op til drøftelse af en forfatter in spe's forudsætninger, er de tre spørgsmål vel nærliggende. Egentlig findes der vel ikke påfaldende mange forfattere, hvis forældre eller bedsteforældre også var skribenter af guds nåde.
Tværtimod kan man finde snesevis af kendte forfattere, der skrev "på trods". Fx. Tove Ditlevsen.

Findes der en genetisk kode som giver et menneske større muligheder for at kunne skrive, så andre gider læse det? (Altså et medfødt talent?) Eller kan talent være noget man kan lære og udvikle?

Derimod er jeg ikke i tvivl om, at forfatterens opvækst og miljø betyder rigtig meget for hendes valg af genre og indhold.

10. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Denne 10. Tråd i 'En amatørforfatterskole' handler om ”Pagt” eller ”Overenskomst og tillid”.

Fra det øjeblik forfatteren griber ”blyanten” skriver han ikke blot sin tekst. Han skriver implicit på begyndelsen at det forslag til ”overenskomst”, som han lægger frem for læseren.
Hvis læseren efter en rum tid fortsætter læsningen i forventning om at forfatteren overholder mediets (bogens) og genrens forpligtelser, er alt godt. Hvis de to parters forventninger til hinanden opfyldes i en eller anden grad, virker overenskomsten efter hensigten.
Hvis forfatteren fx.  bare skriver ”bus” og ikke  ”rutebil”, ”omnibus” eller ”skolebus”, må læseren selv, ud fra sammenhængen, typebestemme køretøjet. Og dette må forfatteren selvfølgelig respektere.

Der gælder altså et sæt spilleregler. Eller flere. Hvis teksten indledes med: ”Forestil dig at vi”¦.” eller ”Det var i gamle dage”¦” osv. Så fanger bordet. Forfatter og læser må acceptere det. Eller læseren giver måske op og lægger skuffet bogen væk.

Måske kan forfatteren spejle sig i sine "salgstal" og blive glad eller skuffet. Skrive en to'er eller lægge blyanten langt væk? Eller tilmelde sig en forfatterskole! ;-)

11. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Referenceramme(r).
  
I en kommentar til 10. tråd om ”pagt” eller ”overenskomst og tillid” nævnte profilen Haleløs ordet ”referenceramme”. Jeg vil gerne bruge et øjeblik på at dvæle ved begrebet.
Forfatter og læser kender selvfølgelig kun selv bedst deres egne referencerammer, hver for sig. Men forfatteren ”snyder” af og til med sin. Skriver måske under pseudonym; ”skifter køn”, alder, oprindelse og opvækst ud.
Måske skriver forfatten fortrinsvis til læsere, der forventes at have særlige referencerammer! (f.eks. læsere af ”pigebøger”, ”ugebladsromaner” osv.)
Forfatteren kan ”lade som om”, at hun skriver for en bestemt læserkreds - mens hun i virkeligheden skriver  til helt andre.
Forfatteren kan også vælge at ”udvikle sig” undervejs i romanen eller forblive ”statisk”.

12. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Hvilken "fortæller" kan du vælge? Den "alvidende"?, den objektive?, den subjektive? Eller skiftende brug af flere fortællere og forskellige fortællersynsvinkler. Google har en udmærket artikel herom.
I skønlitteratur kan forfatteren selv påtage sig rollen som fortæller og/eller vælge en anden fortæller,
som muligvis også optræder i teksten.
Forfatten kan lægge sympati eller antipati  med skiftende vægt hos bogens personer. Eller forholde sig mere objektivt betragtende og beskrivende.
Den "rene jeg-fortæller" findes vel kun i "ægte" dagbøger. Men dagbøger er sjældent objektive.
I et af mine seriøse romanforsøg (på F-siden) pusler jeg med en slags dagbog; her kaldet "Logbog".

13. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Hvad er forfatterens formål med at skrive (skønlitteratur) for andre end sig selv? Spørgsmålet kan synes at være meget simpelt og banalt, men jeg vil gerne afprøve lidt mere.
Det må bl.a. være en forudsætning, at forfatteren selv har en ret klar opfattelse af sit formål med netop den igangværende ”skriveopgave”. Selvfølgelig er det legitimt at skrive for at tjene til livets ophold, hvis det er muligt.
Men derudover? Forfatteren må have et stærkt ønske om at påvirke nogen til noget! Muligvis kan formålet blot være at more nogen, eller at underholde nogen. Det er fair nok. Men forfattere af ”dannelsesromaner”, ”udviklingsromaner” og tilsvarende ”tungere” værker, må vel selv have gjort sig ret klart, hvad de vil opnå.
Omvendt: Hvis det ikke står lysende klart for forfatteren, vil det næppe være forståeligt for læseren.

Derfor må skribenten (forfatteren) nødvendigvis nøje have gennemtænkt spørgsmålet. Det er ikke nok at kunne forsvare sig med: ”Jeg skriver, fordi jeg ikke kan lade være”. Det naturligt efterfølgende spørgsmål vil uvægerligt være:
”Ja, men, hvorfor skriver du netop dét du skriver”?

13. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Vh.Nhuth

haleløs2013-03-09 14:03:13

hvad med links til trådene? Og overskrifter? venligst ...
nhuth2013-03-09 17:50:45
Tak. Ok. det troede jeg bare fremgik ved at se på mine indlæg på min side.
Men jeg lover dig at prøve.
Vh.Nhuth

Det der hed "En amatørforfatterskole" er omdøbt til "1. tråd i En amatørforfatterskole".

Hvorfor ikke åbne en "amatørforfatterskole" her på siden? Altså sådan et "forstudie" til de mere kendte "forfatterskoler". Et sted, hvor vi skrivelystne amatører kan stille alle de "dumme" spørgsmål til hinanden først? Og se hvad der kommer? Jeg ser en aktivitet, som mig bekendt ikke er afprøvet endnu. Et sted, der, som forfattersiden, er uafhængig af økonomi og reklameintægter.
(Jeg begriber i øvrigt ikke, hvordan forfattersiden finansieres?) Jeg har aldrig før tilladt mig at spørge til det.
Det er klart nok for mig, at der også skal brød på bordet hos de idealister, der lægger professionelle kræfter ind i at hjælpe os amatører på vej.
Men vi kan vel selv gøre forarbejdet.
Jeg venter spændt på din tilbagemelding. (Også på om dette indlæg er "utidigt)?
Venlig hilsen
Niels-Henrik Uth

haleløs2013-03-09 19:13:58

flere andre har oprettet dén slags sider: 'perfiktion.dk' blev f.eks. oprettet i 2010 af spændingsforfatteren PerLauJensen.dk med flere netop til dette formål.
Den er designet så smart at den ikke kan googles, så potentielle forfattere kan være i fred med deres projekter i forberedelsesfasen før konkurrencer el. (selv)udgivelser.
PLJ trak sig siden fra foretagendet; men det lever mig bekendt i bedste velgående, og jeg vil nok kunne opstøve en web-adr. til dig, da nævnte site kunne være et fint supplement og ikke er noget konkurrent til Forfattersiden.dk
Faktisk er der adskillige aktive forfattere her inde som også skriver dér.
nhuth2013-03-10 19:14:50
Tak. Se, det er jo ganske nyt for mig. Det lyder meget interessant. Jeg er spændt på at høre nyt. Føler mig lidt "under-ground". ???
Vh.Nhuth

PS: den 10.3. Nu er links til "trådene" vist nok i orden.

haleløs2013-03-10 22:46:48

hvis der er formuleret en '1. opgave' til os amatør-forfatter-elever hér i tråden ... har jeg IKKE gennemskuet hvad den består i?
venligst ...
nhuth2013-03-10 23:00:22
Kære haleløs. "1.opgaven" var bare at respondere på mit forslag. Jeg er vældig glad for at så mange har taget godt imod det.

Det lød:
"Hvorfor ikke åbne en "amatørforfatterskole" her på siden? Altså sådan et "forstudie" til de mere kendte "forfatterskoler". Et sted, hvor vi skrivelystne amatører kan stille alle de "dumme" spørgsmål til hinanden først? Og se hvad der kommer? Jeg ser en aktivitet, som mig bekendt ikke er afprøvet endnu. Et sted, der, som forfattersiden, er uafhængig af økonomi og reklameintægter.
(Jeg begriber i øvrigt ikke, hvordan forfattersiden finansieres?) Jeg har aldrig før tilladt mig at spørge til det.
Det er klart nok for mig, at der også skal brød på bordet hos de idealister, der lægger professionelle kræfter ind i at hjælpe os amatører på vej.
Men vi kan vel selv gøre forarbejdet.
Jeg venter spændt på din tilbagemelding. (Også på om dette indlæg er "utidigt)?
Venlig hilsen
Niels-Henrik Uth"

Vh.Nhuth

mille2013-03-16 08:40:57

Følger lidt med i arbejdet med amatørforfatterskolen. Nu er der kun en enkelt uge tilbage på saxos forfatterskole. Jeg har svært ved at følge med begge steder.

Opsummeringen er fungerer fint. Men haleløs har en pointe. Dette her er en side, hvor alle kan logge ind, alle kan læse og blive inspireret. Men hvis et manus er ved at blive klar til at sende til forlag, er dette sted efter min mening lige lovlig "åbent".

Desuden synes jeg nok ikke, at stedet egner sig til lange tekster, men det er nok bare mig, der har vænnet mig til de små korte sekvenser.

Jeg færdes også på Vuppetidub-siden, den er oprettet af en privat, der bare elsker at skrive, der er ikke så megen aktivitet som her, og historierne er mere rettet til oplæsning for børn, og skæve tekster. Perfiktion som haleløs nævner er ret lukket, faktisk har jeg et par gange forsøgt at komme ind, fordi det tiltaler mig, at alle ikke bare kan gå ind og læse i et manus, der måske er genialt.

En enkelt gang har jeg været udsat for, at der i et konkurrenceoplæg stod, at teksten ikke måtte have været offentliggjort andre steder - altså heller ikke i åbne fora på nettet. Bare til eftertanke, hvis man er langt fremme med en fremragende tekst.

Selv skriver jeg udelukkende for sjov, så jeg har ingen problemer med, at alt kan læses af alle.
nhuth2013-03-17 07:55:22
Du har så ganske ret. "A"-siden her er slet ikke tænkt eller udformet med henblik på længere hel- eller halvfærdige tekster!
Og dermed heller ikke egnet til "længere tekster! Hvorimod de kortere sekvenser, som opstår gennem dialogen er yderst relevante. Jeg har så prøvet (så godt jeg kan) at strukturere kommentarerne. (Måske ikke så godt, som andre ville kunne. Men så kan de jo prøve).

Jeg er også udsat for, at mine to indsendte romaner ("Esoteriske Slips" og "Logbogen") ikke må ligge offentligt tilgængelige på nettet), så derfor findes de hverken på F-siden længere eller her på A-siden.

Tak for din kommentar, som jeg anser for fremragende, konstruktiv, sød og velskrevet.
Vh.Nhuth
PS: "Længere" tekster, der henvises til i A-sidens dialogforum, kan jo med fordel blot lægges her som link til F-sidens indlæg.

haleløs2013-03-17 08:47:15

er det mon ikke snart på tide at stille os en ny opgave ?
Hvis nu alle vi elever skrev samme overskrift - f.eks. 'AFSk Opg_1 +forfatternavn' - kan vi jo nemt finde hinanden via søgefeltet ø.th. ;)
venligst ...
nhuth2013-03-17 09:00:04
Til haleløs. Jo; ny opgave! Helt sikkert. Jeg ryster lige posen. Du er velkommen til selv at trække en opgave ud af ærmet.
Jeg tror din idé om at vi bruger "samme overskrift" er god. Den er hermed viderebragt.
(Jeg vil snarest prøve den)
Vh.Nhuth

mille2013-03-19 13:53:16

Ny opgave? krimiskolen har givet mig abstinenser og masser af ufærdige historier, der hænger og flagrer i cyberspace - måske var der en mulighed for, at de kunne videreudvikles her på forfattersiden.
nhuth2013-03-19 14:04:15
Hej mille. Det lyder da godt. Jeg glæder mig til at læse med.
Vh.Nhuth

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk