Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
Begyndelse ny Sci-Fi novelle #3
Begyndelse ny Sci-Fi novelle #3


Forfattersiden.dk
Forfatter: Dan Pontoppidan Dan
Skrevet: 2014-04-07 16:55:46
Version: 1.1
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 


Eksamen forgik ved at elevens hjerne blev skannet. Det uddannende system kunne så bedømme om eleven havde opbygget de neurologiske mønstre som uddannelsen krævede. Hvert felt af viden havde deres eget kendetegnende neurologiske mønstre - hvilket ofte blev kunstfærdigt animeret som hologram-statuer på de forskellige instituttioner. Universitet var inddelt i tre grupperinger. De konkret reflekterende institut beskæftigede sig oftest med enten data-konstruktion eller mellem-ledelse, og brugte ofte sprog, skabeloner og metoder, som var blevet udtænkt af studerende fra det abstrakt reflekterende institut - de mindste af de tre instituer. Institut for intra reflektion var det største og deres opgave bestod primært i at kategorisere og formidle den menneskelige oplevelse igennem forskellige medier. En side-effekt ved denne tredeling var at der i samfundet var opstået tre let genkendelige kategorier som folk identificerede sig med. Hver gruppering havde deres egen forståelse af  hvad der vigtigste for fællesskabet var - hvilket skabte en til tider skarp intern samfundsdebat og splid. Alle i samfundet var dog enige om at debatten i sidste ende skabte udvikling og kom alle til gode.

Aleks og Mathis var begge vokset op i samme region på de nedre lag, men havde først lært hinanden at kende ved indskrivelsen til universitetet. Mathis var, et par år før Aleks, blevet givet chancen af en af de andre grupperinger, og der havde derfor ofte udviklet sig diskussioner fra deres forskellige synspunkter. De havde dog stadig  formået at få opbygget et solidt venskab omkring deres delte fødested - og Aleks fandt værdi i at få sine holdninger udfordret engang i mellem.

"hey Mathis - havde i ikke sånogen del-eksamner, her for et par måneder siden?"
"jo mand, det gik skide godt. Det sagde jeg sku' da os' sidst ik'? 86 procent overensstemmelse med primær strukturen - og nogle og halvfjerds med de sekundære"
"Jo, jo ...  helt sikkert" svarede Alex og sænkede farten så Mathis ku' få vejret
"ville bare høre hvad jeg kan forvente til testen i dag"
"ik' noget du behøver at få press over." sagde Mathis lidt mindre stakåndet "De aflæser først dit NDE, med den der metal dims - du ved den der, som kontrollen altid viftede med tilbage i den gamle sektor?!"
"klart nok. Troede vidst det var et våben dengang, men er ret sikker på' det er en hjerne-skanner af en art"
"Det er det også - det' jo det jeg siger, mand - den aflæser din NDE for at se om der har været et unaturligt influx af information - du ved: om man har snydt ved at uploadet sin viden eller ej. Det' jo kun lovligt med indlæring på de naturlige måder - for at undgå stasis i samfundet og sånoget ... "
"Naturlig indlæring" sagde Aleks og tyggede lidt undrende på ordene "Jeg har hørt det term før" sagde han, irriteret over at han ikke kunne placere det "hvad var det med at uploade viden?"
"det' løgn,  har du ikke hørt om NDE-hackning?"
"jo, selvfølgelig har jeg hørt om det - jeg jo ikke helt  frakoblet nettet." svarede han lidt bitter over at Mathis vidste mere end ham "Hvad har det med uploading og eksamen at gøre?"
"ja, det giver vel egentlig meget god mening" sagde Mathis med et smørret grin "det er sikkert ik' den slag info, de vil ha' spreder sig hos de intra reflekterende - du ved med kreativiteten og alt det.."
"sikkert ikke, eller det ved jeg ikke ..." sagde Aleks "... hvad har det med eksamen at gøre?"
"... mest på grund af at jeres rektorer på Int.Ref går så meget op i den rene oplevelse og det der"
"klart nok" sagde Aleks igen lidt fraværende. Han fornemmede at Mathis var ved at varme op til en debat. Han måtte hellere komme ham i forkøbet tænkte han - og samlede derfor tankerne inden han lidt rutinepræget fortsatte: "Men helere lidt ren oplevelse, end alle jeres kvælende syntaxer og boks-forståelser - i det mindste har vi fokus på virkeligheden i stedet for at lave modeller af den"  "det er så griner at i stadig tror på 'virkeligheden'" Sagde Matias og formede gåseøjne om virkeligheden mens han lavede et fnys,som stille gled ud i et grin.
"ja ja, helt sikkert. Verden er opdelt i årsag konsekvens og alt det hejs. Vi er allerede enige om at vi er ret uenige Mathis. Men prøv lige at forklar det der med eksamner og NDE-hackning?!"
Mathis samlede tankerne lidt inden han fortsatte "Du ved din NDE - som samarbejder med din hjerne" startede han pædagogisk
Aleks holdt en let irritation inde og svarede i stedet "Ja, det er jeg med på, hvad med den?"
"Jo. Den har jo til opgave at aflæse de neurologiske mønstre, der opstår i din hjerne - og så komprimere det til en  form for brugbart data"
"Det ved jeg godt Mathis, vi fik det jo at vide på samme måde. - alle fra sektor 4 og derunder skal igennem det der fag om forståelsen af Neurologisk-Data-Enheder"
"Havde vi det samme fag?" sagde han og fortsatte med et skævt smil "... Så må du have misset en del - det var også der jeg lærte om den naturlige lærings model og alt det gøjl"
"Det havde vi måske ikke så" sagde Aleks undrende "Det var spøjst ...  måske har eleverne fra intra refleksion bevidst ikke fået noget at vide om NDE-hacking"
"kreativiteten og alt det! .... det sagde jeg jo lige før" grinte Mathis som for at understrege sejeren af en diskussion han kun selv forstod, inden han fortsatte "Nej men NDE-hacking. - Så har du neuronerne og alt det der, vis elektroniske mønstrer bliver opfanget af nogle receptorer, der så til gengæld komprimerer det til data" Aleks nikkede at han var med så langt - Mathis fortsatte "med NDE- eller data-hacking er processen omvendt. - man starter med dataen, der så aktivere receptorerne, som så stimulerer neuronerne. - I praksis ka' du optræne ret komplekse systemer af neuroner - uden andet end en data.cube og en af de der metal dingenoter."
"Hvad? ... Så jeg kan altså uploade viden i stedet for at studere feltet?" Spurgte Alex undrende
"Ik' med sikkerhed. Det er ikke alles hjerner der kan holde til det, -det kræver en ret plastisk hjernebakke." svarede Mathis og så undersøgende på Aleks, der tænkende igen var begyndt at tage lange skridt
"Du overvejer jo herre meget et eller andet" grinede han "jeg sagde jo lige at du ik' vil kunne gøre det uden at blive fanget til eksamen."
Aleks var blevet grebet af sine tanker igen "Bare rolig ... Nej, jeg overvejer bare hvorfor jeg ikke er stødt på den viden før"
"Det er ikke så vigtigt, du kan jo alligevel ikke bruge det til noget, på grund af scanningen og alt det" Sagde Mathis insisterende - han havde efterhånden vænnet sig til at Aleks forsvandt ind i sit eget hovede en gang i mellem, men han kunne ikke helt forstå det
"Nej, nej - det har du nok ret i" sagde Aleks fraværende. Men han kunne alligevel ikke smide tanken

Link til #4: Begyndelse ny Sci-Fi novelle #4

nhuth2014-04-07 18:55:22

Mener du ikke "plastisk hjernebark"?
Og så lige et par "t'er" til i institutter.
Vær gerne mere konsekvent i din stavning af "hacking".
Og sekundære, uden det sidste r.
Vh.Nhuth
Dan Pontoppidan Dan2014-04-07 19:17:19
Hej.
Tusind tak for gennemlæsningen og retningerne.
Jeg mente platstisk, jo - tak for det!

haleløs2014-04-07 19:05:39

interessante hjerne-teorier!
venligst ...
PS 'Det uddannende system' = udVIKLEDE
Dan Pontoppidan Dan2014-04-07 19:20:27
Takker! Jeg regner med at tage den i en retning, der undersøger sammenhængen mellem vores oplevede virkelighed, og den mekaniske natur som vores hjerner har. Det har altid fascineret mig at der kan opstå bevidsthed ud af hvad der essentielt set er dominobrikker, der vælter - tak for gennemlæsningen!

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk