Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/9/3/c/forfattersiden.dk/httpd.www/include/functions.php on line 5420 Forfattersiden.dk : haleløs : forfatterspirer vær på vagt overfor medudgiver- og selvudgiverforlag!
Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
forfatterspirer vær på vagt overfor medudgiver- og selvudgiverforlag!
forfatterspirer vær på vagt overfor medudgiver- og selvudgiverforlag!


Forfattersiden.dk
Forfatter: haleløs
Skrevet: 2018-01-27 19:04:42
Version: 1.63
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 


Et manuskript skal typisk være rigtig godt gennemarbejdet, omskrevet adskillige gange og beta-læst af mange forskellige slags læsere - før det er egnet til udgivelse og klar til at gå i trykken.

se https://mrv.dk/hvad-kostede-det-at-selvudgive- bogen-hold-vejret /
  "Bibliotekerne købte den efter en lektørudtalelse, som man skal sende sin bog indtil (og måske får man det)."

https://mrv.dk/crowdfunding-case/
"Jeg havde redaktør, korrekturlæser, grafiker tilknyttet min bog på timeløn og de gav den virkelig gas – så jeg troede det ville gå let.

Men der var SÅ meget der stadig skulle på plads og jeg skulle gennemse alt, komme med rettelser og gennemse rettelser igen. Det tog en krig og føltes også lidt som en krig til tider.

Så gav jeg teksten til betalæsere og der kom endnu flere rettelser som skulle rettes og rettes igen."



Og læs bestsellerforfatter Stephen King's selvbiografi "On Writing: A Memoir of the Craft" (udg. 2001 =384 sider / google books=kr 65,- / og Mofibo) om hvordan interessen for at læse ansporede og inspirerede interessen for at fortælle fra hans aller-tidligste barndom trods afslag på afslag fra hans yndlings horror magasiner (inklusive A. Hitchcock som brysk belærte ham om endelig ikke at maskin-hæfte sit maskinskrevne manuskript; men blot samle det med en aftagelig, krøllet clips) mens Stevie i sin fritid var journalist og 'typograf' på sit og storebror Dave's fællesprojekt - byens første og eneste lokalavis (produceret i familiens kælder).
" There is no Idea Dump, no Story Central, no Island of the Buried Bestsellers, good story ideas seem to come quite literrally from nowhere, sailing at you right out of the empty sky; two previously unrelated ideas come together and make something new under the sun. Your job isn't to find these ideas but to recognize them when they show up.
   . . .
When you write a story you're telling yourself the story. When you rewrite, your main job is taking out all the things that are not the story
. . .
Write with the door closed, rewrite with the door open. Your stuff starts out being just for you. Once you know what the story is and get it right ... it belongs to anyone ...
. . .
Good writing can be simultaneously intoxicating and idea-driven
"
Som teen lod Steve sig inspirere af biografgyseren The Pit and the Pendulum (frit efter E. A. Poe) i en grad så han spurtede hjem og omsatte indtrykkene til en otte-siders tætskreven gyser som han selv-udgav på sit eget forlag VeryImportantBook. Oplag efter oplag blevet revet væk af skolekammeraterne indtil skoleinspektøren fik sat en stopper for løjerne ...  hvorpå skolen skaffede ham en tjans som sportsjournalist på en avis.
Gennembruddet kom - takket være forfatterhustruen Tabby - med 'Carrie' mens han var ung familiefar, gymnasielærer i engelsk og i skoleferierne arbejdede på et vaskeri. Efter adskillige Creative Writing Courses.
(* S.K.'s muntre selvbiografi får hermed min varmeste anbefaling *)

Får man u-opfordrede henvendelser fra interesserede forlagsredaktører (måske forklædt som 'begejstrede følgere' som dukker op ud af det blå og 'forudbestiller' bogen ud fra ens ufærdige manuskript-under-udarbejdelse) så vær skeptisk; seriøse forlag bli'r uophørligt bombarderet med alskens spændende, velskrevne, tip-top færdigudviklede manuskripter. De har næppe kapacitet til eller behov for at spejde online efter uopdagede talenter.
Jeg nærer personligt mistanke til at 'skaffer-du-forlaget-en-ny-kunde-medfører-det-naturligvis-en-størr e-rabat-på-din-egen-udgivelse' -henvisningsrabat-princippet kan anspore til dèn slags løjer; men understreger, at dette kun er en anelse, som jeg ingen videre basis har for!

Redaktøren ('tilkøbs-alternativ' på et med- eller selvudgiverforlag) er ikke nogen personlig beundrer / sparringspartner; men udelukkende en professionel sælger som - måske kun på skrømt? - skænker ens møjsommeligt udarbejdede, dyrebare manuskript maksimalt måske et par timers opmærksomhed. Måske helt uden opfølgende dialog på foretagne ændringer / rettelser. Og derpå inkasserer måske netto femhundrede kroner i timen på dèn konto.
Sammenhold forlagets responstid mod manuskriptets længde og lix-tal http://www.nielsgamborg.dk/indhold/lixberegner.htm

Tænk jer godt og grundigt om; google på andres erfaringer med diverse (selvudgiver-)forlag, sammenhold deres evt prisniveauer (et oplag på 25 ex koster ca kr 5.000,- ) vær skeptisk  og tænk over hvor  (lidet) sansynligt det er at ens dyrebare manuskript allerede er så tilpas helstøbt og velskrevet at der kun behøves redigeret enkelte ting? Og tænk så også over, at når man specifikt betaler flere tusind specielt for redaktørarbejde så vil redaktøren nok næppe sige "kære forfatter; dit manus er allerede helt perfekt - så du får den erlagte købesum retur, da jeg/vi ikke kan sætte en finger på nogetsomhelst!".
Redaktionen på et med- eller selvudgiverforlag er sat i verden udelukkende for at opfylde forfatterens ønske om at få bogen på gaden - uansèt læseværdighed. Ansvar og økonomisk risiko ved manglende afsætning er alene forfatterens. Få derfor dit projekt grundigt betalæst andetsteds først - her [storyid]84bb66d3f4ae8bdb2ddde23255bc4a78[/storyid] er det fuldstændig gratis.
Du kan endvidere  trykke og distribuere din egen private ebog her inde: kig i menuen under "mine e-bøger".


Og tag så og studèr
Den svenske krimidronning Emelie Schepp , der for få år siden startede som selvudgiver med et oplag på 4999 bøger hjemme i garagen, , og derpå selv opsøgte boghandlere og læsere ...
Emelie Schepp er den eneste svenske krimiforfatter, der tre år i træk har vundet læsernes pris som Årets Deckarförfattere 2016, 2017 og 2018.


forfatterprofilerne (find dem via søgefeltet ø.th. i menuen)

Mette Sejrbo ('Ulfhedin-sagaen') findes på facebook
http://www.forfattersiden.dk/article.php?storyid=483875ff8e16c1902 e20daed927bb1ac

Chilsen (se side 24/25 udgave 18. august 2015)
http://www.e-pages.dk/ugeavisenoeboen/285/html5/

Jakob Wilms http://www.forfattersiden.dk/profile.php?profile=74

Finn Wilkens.http://www.forfattersiden.dk/profile.php?profile=118


Og læs-og-lær af forfatter Christian J. Dirksens erfaringer
https://ordlaboratoriet.com/2015/01/23/selvudgiver-serien-intervie w-med-christian-j-d-dirksen/

https://brændpunkt.dk/index.php/agathe/
om Anne Cathrine Bomann[s udgivelseseventyr
med  'Agathe'

https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/solgt-til-udlandet-s om-et-eventyr/
som trods afslag på afslag fra anerkendte danske forlag ved forfatterens stædige ihærdighed alligevel blev solgt til udgivelse i 16 lande

http://www.dbc.dk/produkter-services/materialevurderinger/retni ngslinjer-for-lektorudtalelser-om-boger

www.gyldendal.dk/artikler/regnen-falder-af-anders-loegstrup-bjerg

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk