Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
13. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
13. Tråd i 'En amatørforfatterskole'


Forfattersiden.dk
Forfatter: nhuth
Skrevet: 2013-04-20 10:35:46
Version: 1.1
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 




13. Tråd i 'En amatørforfatterskole'

Hvad er forfatterens formål med at skrive (skønlitteratur) for andre end sig selv? Spørgsmålet kan synes at være meget simpelt og banalt, men jeg vil gerne afprøve lidt mere.
Det må bl.a. være en forudsætning, at forfatteren selv har en ret klar opfattelse af sit formål med netop den igangværende ”skriveopgave”. Selvfølgelig er det legitimt at skrive for at tjene til livets ophold, hvis det er muligt.
Men derudover? Forfatteren må have et stærkt ønske om at påvirke nogen til noget! Muligvis kan formålet blot være at more nogen, eller at underholde nogen. Det er fair nok. Men forfattere af ”dannelsesromaner”, ”udviklingsromaner” og tilsvarende ”tungere” værker, må vel selv have gjort sig ret klart, hvad de vil opnå.
Omvendt: Hvis det ikke står lysende klart for forfatteren, vil det næppe være forståeligt for læseren.

Derfor må skribenten (forfatteren) nødvendigvis nøje have gennemtænkt spørgsmålet. Det er ikke nok at kunne forsvare sig med: ”Jeg skriver, fordi jeg ikke kan lade være”. Det naturligt efterfølgende spørgsmål vil uvægerligt være:
”Ja, men, hvorfor skriver du netop dét du skriver”?

haleløs2013-04-20 15:08:46

GODT spm.! Hvor mange forfattere kan egentlig leve af at skrive udelukkende hvad der falder dem ind?
Og er de mest kendte ikke netop kendt for en bestemt 'genre' (Leif Davidsen, Isabel Allende, Hanne-Vibeke Holst m.fl.)

Og hvad driver dem - egentlig?
Vi har vist vendt dette før; personligt tror jeg det er miljøet under opvæksten: H-V Holst har selv forklaret i en tv-uds. hvordan begge hendes kendte forældre altid sad og skrev, Rasmus Seebachs værelse lå klos op ad hans berømte fars studie, det samme var tilfældet for Sebastians datter Sara.

Nu har jeg ikke selv forf.ambitioner men vil henvise til norske Jo Nesbö som jeg ved skriver meget struktureret 1) skriv et oplæg på 2O sider 2) tænk 3) skriv et oplæg på 2OO sider 4) tænk noget mere 5) skriv bogen
versus andre som jeg har hørt fortælle hvordan de blot grifler løs for så, når de har omtr. 1OO sider at se produktionen igennem for ideer, de så kasserer eller bygger videre på.

Dettehér "Forfatteren må have et stærkt ønske om at påvirke nogen til noget! Muligvis kan formålet blot være at more nogen, eller at underholde nogen" er jeg egentlig ganske u-enig i; samtidig vil jeg dog henvise til min egen yndlingsf. John Grisham, som jeg direkte véd har et helt klart formål med sine fængende, realistiske krimier: nemlig at oplyse - især amerikanerne - om det retssamfund, de lever i. Dét er nu nok, hvad der driver ham - han har nemlig 'nok på bogen' til at kunne købe sig en ø og trække sig tilbage'.

Jeg kunne jo osse nævne præsten Johannes Møllehave som en lang årræke var meget efterspurgt, han udgav såvel krimier som egne søndagsprædikener med lige stor succes.

Mig bekendt har ens forlægger (!) vist en stor hånd med i det færdige værk, så hvad man selv tror er én bog blir måske let til både to og tre? hmmm...

Jeg håber sandelig ikke, nogen af de forfattere, jeg læser, skriver 'mest for pengenes skyld'; men kan da sommetider godt få en lille mistanke om det til ... f.x. Leif Davidsen som jeg synes, sommetider virker liiiige lovlig skabelon-agtig? (kan godt være, jeg kommer tilbag og sletter indlægget).

Det' i øvrigt rigtig interessant at læse i mange af profilerne herinde at '... og jeg har skrevet ALTID og holder aldrig op!' og om, hvor mange timers / dages arbejde der sommetider ligger i et digt, som måske ikke altid er liiiiige let tilgængeligt - for mig, i al fald - før man så måske får en uddybende forklaring fra forfatteren ;)

venligst ...
PS nu håber jeg ikke, min komm. er for 'off' ;)
nhuth2013-04-20 16:26:23
Hej, haleløs. Mange tak for din kommentar. Ja, vi har drøftet dette tidligere - nu forsøger jeg bare at indsnævre spørgsmålet en hel del.
Din oplysning om Grisham er interessant. Og bemærkningen om Møllehave er endnu mere spændende. Jeg har haft er usædvanligt nært og personligt forhold til Johannes M. Jeg beundrer hans totalt uegennyttige kærlighed og taknemmelighed til og for livet.
JM lader sig ikke uden videre rubricere blandt forfatterkolleger, tror jeg. Han skrev for glæden i os alle!
Nej, din kommentar er i den grad ikke "off". Tværtimod.
Én af de ting, hvor JM og Grisham udskiller sig lidt i mine øjne, er, at de "skriver i ét betydningslag". Deres tekster skal ikke tolkes for dybt. De er "ligetil". I modsætning til helt andre forfattere, som bevidst arbejder med flere "tolkningslag" på rigtig mange måder. Skoleeksemplet er (for mig) Løgneren af MAH.
Vh.Nhuth

haleløs2013-04-20 17:20:38

ahaaa ... det var dér, vi skulle hen; aktionspræget versus kontemplativ / dyb?
I så fald er jeg nok mest til Piet Hein; vidste du, at der ligger ca. 3O timers arb. bag hvert lille gruk?
venligst ...
nhuth2013-04-21 10:18:13
He,he, - kontemplativ, siger du til en gammel katolik... Joh, Piet H. Det er rigtigt; husker ham mest fra Fåborg, hvor han en årrække boede på et smukt landsted lidt uden for byen - og af og til kunne mødes i byen når han havde ærinder.
Jeg har ingen anelse om Heins arbejdsproces. Resultaterne er imponerende.
Jeg ser muligheder i kombinationen af det "action"prægede og det "kontemplative".
Tak for god inspiration.
Vh.Nhuth

Helga2013-04-23 13:43:30

Tillad mig at spørge, hvorfor man formodes at have et klart formål med sin skrivevirksomhed? Jeg tror, der er mange forfattere, mig selv inklusive, der ikke tænker så strategisk, at man ønsker at påvirke nogen til noget. Jeg hørte instruktøren af filmen Nordvest sige, at han ønskede at være med til at bringe ting til debat, altså gode gamle Brandes om igen.
Ofte kan forfatttere have emner/problemstillinger, de ønsker at vide mere om og vil prøve på at forstå ved at skrive og researche. Måske prøver man at sætte sig ind i en bestemt personlighedstype. Måske opstår der en klarhed/forståelse undervejs, jeg tror ikke, det er afgørende for, om bogen bliver god. Det er jo ikke lærebøger, vi taler om.
Man kan håbe, at læsere får mere nuancerede opfattelser af andre mennesker ved at læse om dem og miljøer, som de måske ikke kender. At de bliver grebet og rørt.
nhuth2013-04-23 14:18:44
Tak til Helga for en velgørende kommentar. Jeg tror heller ikke, at "skrivere" nødvendigvis har et formål med aktiviteten. Men det afholder mig ikke fra at interessere mig for at beskæftige mig med årsagerne til, at nogen skriver - og andre undlader.
Jeg vil dog gerne fastholde, at "skrivere" skriver til "nogen".
Vh.Nhuth

Helga2013-04-23 17:56:46

Jeg vil mene, behovet for at skrive hænger sammen med ens personlighed og livsstituation og så en sproglig sans, der bevirker at man vælger den udtryksform. De emner og temaer man vælger vil ofte ligge tæt på noget af ovenstående eller skriveren kan lægge meget stor afstand, som fx de mange unge, der skriver fantasy.
Jeg vil vende den om, forstår at du har et manus hos et forlag og altså gerne vil læses bredere: Hvem henvender du dig til med dit manus og hvorfor skriver du?
nhuth2013-04-23 18:30:57
Av!... De fleste af mine tekster ligger her på siden. Mit romanforsøg, som er under overvejelse på et lille forlag bliver formentlig afvist.
Men hvorfor skriver jeg?
1. For at finde ud af, om jeg kan.
2. For at efterlade mig noget sprogligt. (Bl.a. til mine to voksne sønner.)
3. For at kunne "følge med" i denne spændende nutid/samtid og for at forstå de enorme "omvæltninger", der er sket i de seneste årtier her i lille DK.
4. Af nysgerrighed. Hvad kan bruge sproget til? (som kan interessere andre).
5. Almindelig sprogiagttagelse. Med vægt på kommunikation.

Det er sådan lige hvad jeg kan formulere kort. Den lidt længere version forudsætter nok, at du læser alle 13 indlæg på denne lille "amatørside" samt læsernes kommentarer. Og/eller den "Logbog" som du finder i min "profil".
Vh.Nhuth

Lau G.N.2013-04-23 18:47:41

Denne ting har vi haft oppe før ^^
Jeg mener jo ikke man behøver skrive til nogen for at skrive.. men bare for at give en kort kommentar:

"hvis man skriver dagbog, hvem skriver man så til ? "
Jeg kender mange der skrive, og flere der aldrig har turde lægge noget ud, eller vise det frem, hvem skriver de til ?
Skal alle skrevne ord have et formål og hvorfor?

Kan legen med ord, dansen med farvestrålende vendinger og den ekspressionistiske ytring af verden omkring en ikke være nok. Jeg skriver fordi jeg kan, ikke fordi jeg vil se, om jeg kan, for det kan jeg... hvor godt er jo spørgsmålet, men hvem skal bedømme det..
Jeg har fået folk til at græde af glæde og sorg, fået dem til at smile og grine, har fået dem til hade og elske.. alt sammen med ord, som jeg skrev uden specifikt formål.. jeg måtte bare skrive de ord ned.. for de beskrev hvordan jeg følte :)
nhuth2013-04-24 09:51:07
Tak for din kommentar, Lau.
Jah, gentagelser undgås næppe. Nye læsere kommer til. Min seneste kommentar (til Helga) se ovenfor, indeholder sikkert noget, som jeg har skrevet før.
Beklager.
Egentlig tror jeg ikke, at gentagelser nødvendigvis sklal/bør undgås. Du vender jo selv meget tit tilbage til næsten identiske oplevelser i Natteravnens univers. Eksempler er legio.
Vh.Nhuth

mille2013-04-25 10:18:44

Selv om jeg har læst alle de foregående 12 tråde, og hele logbogen af nhuth, så er denne debat altså ikke en gentagelse for mig.

Spørgsmålet: hvorfor skriver jeg? - jeg vil tillade mig, at holde fast i at svaret for mig er: fordi jeg ikke kan lade være! - forhåbentlig er der andre, der gider læse, og forhåbentlig kan mine meget begavede skrivende døtre bruge mine skriblerier - men primært er jeg nødt til i min dagligdag at foretage mig noget som ikke er noget jeg absolut skal for at overleve.

Processen er for mig vigtigere end resultatet. Selvfølgelig er jeg mere glad, når jeg får ros for en historie, end når jeg smider den ud. Men selve det at skabe en figur, en skør dragt, en historie giver mig en oplevelse af glæde, som er ubeskrivelig.

Første gang jeg oplevede det, var i mine unge dage, hvor jeg var i konflikt med mig selv, dengang arbejdede jeg meget med ler, hvilket hænderne og måden jeg bor på ikke tillader længere. Jeg har skrevet om det på saxo, hvor historien om Trolden faktisk er en erindring om min første lertrold, den blev levende mens jeg arbejdede med leret, den blev til det barn jeg ønskede mig, men som situationen ikke tillod, at jeg fik - leret fik mine personlige problemer til at føles ligegyldige og små.

På samme måde har jeg det, når jeg laver en udklædningsdragt til mine børnebørn, eller når jeg får lavet et smukt billedtæppe. For mig er historien jeg fortæller en del af mig selv, som jeg gerne vil formidle til andre, men som jeg først og fremmest skal have givet udtryk for ellers giver det overtryk inde i mig selv. Når jeg har lavet en ting, som jeg er tilfreds med selv er jeg ovenud glad.
nhuth2013-04-25 11:34:52
Tak for den velkomne kommentar. Dine associationer til lertøj og til udklædningstøj - og billedtæppe er stærkt vedkommende. "Arbejdsglæde!" er vel det ord der ligger forrest på tungen min.
"Historien er en del af mig selv". Så enkelt kan det siges.
Så selvfølgelig historien fortælles - eventuelt skrives.
Vh.Nhuth

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk